Article Index

Start64!

Ez a cikk 2006 februárjában íródott. A 64 bit történeti áttekintés természetesen ma is érvényes, azzal a kiegészítéssel, hogy az akkori konkrét helyzet ma már szintén technikatörténeti információ. 2013-ban ebben a cikkben ismét elemeztünk...
Tehát, a címben feltett kérdésre, az akkori válasz:

 

Jó kérdés, íme a válasz egyetlen mondatban: Minden van, mégsincs semmi. Persze ez így cinikus és sarkított. Az igazság inkább középen van. Talán jobban járunk, ha egy kicsit körbejárjuk a témát. Részletes elemzés

64 bites rendszerek már több mint tíz éve léteznek, mégis mostanában kezdtünk el velük bővebben foglalkozni. Ennek az lehet az oka, hogy a 64 bit elérhetővé vált. Ma még van lehetőség 32 bites gépet építeni, ha valaki nagyon akarja, vagy nem figyel eléggé oda. Ha jól választunk, ugyanannyi pénzért lehet egy 64 bites rendszerünk. Van úgy, hogy 64 bites lesz a gép, pedig nem is volt ez szempont. És ez a lényeg. A tendencia az, hogy elkezdtek kiszorulni a piacról a 32 bites alkatrészek (alaplap, CPU) már az alsó kategóriában is. Ha ez így folytatódik, hónapok kérdése és már csak 64 bites rendszer születhet. De ez így önmagában nem elég, mert szoftverekre is szükség van. Ma ez utóbbi jelenti a szűk keresztmetszetet az elterjedés szempontjából. Mielőtt a témába mélyebben belemennénk, következik egy kis történelem:

Történelem

  • 1991: A MIPS Technologies megalkotja az első 64 bites CPU-t R4000 jelzéssel. SGI grafikai munkaállomások készülnek az R4000-rel, 64 bites IRIX operációs rendszerrel.
  • 1992: A Digital Equipment Corporation bevezeti a DEC Alpha architectúrát.
  • 1994: Az Intel bejelenti 64-bites IA-64 architektúra terveit, mely a 32-bites IA-32 processzorok utódja. 1998-1999 tervezik bevezetni.
  • 1995: A Fujitsu-érdekeltségű HAL Computer Systems kiadja a 64 bites munkaállomásait, melyekhez önállóan tervezte meg az első generációs SPARC64-et. Az IBM forgalomba hozza a 64 bites AS/400 rendszereit.
  • 1996: A Sun és a HP forgalomba hozzák a 64 bites UltraSPARC és PA-8000 rendszereket. Sun Solaris, IRIX és egy Unix-változat operációs rendszerekkel.
  • 1997: Az IBM kiadja az RS64 jelű 64-bites PowerPC processzorokat.
  • 1998: Az IBM kiadja az POWER3 jelű 64-bites PowerPC/POWER processzorokat.
  • 1999: Az Intel megjelenteti az IA-64 architektúra utasításkészletét. Az AMD nyilvánosságra hozza 64 bites terveit x86-64 néven.
  • 2000: Az IBM szállítja az első 64 bites nagygépét, a zSeries z900-at egy új, z/OS nevű operációs rendszerrel.
  • 2001: Az Intel szállítja az Itanium nevű processzorokat, melyekkel leginkább csúcskategóriás szerverek készülnek.
  • 2002: Az Intel bevezeti az Itanium 2 rendszereket.
  • 2003: Az AMD bevezeti a 64 bites Opteron és Athlon 64 CPU termékvonalat. Az Apple szállítja a 64 bites PowerPC-vel készült gépeket az új Mac OS X operációs rendszerrel. Több 64 bites Linux disztribució is támogatja a x86-64 platformot. A Microsoft bejelenti, hogy Windows szinten támogatja az új 64 bites AMD processzorokat.
  • 2004: Az Intel fejleszti az EM64T utasításkészletű 64 bites processzorait. Az új, fejlesztett Xeon és Pentium 4 processzorokban megjelenik az EM64T utasításkészlet.
  • 2005 március: Az Intel bejelenti, hogy az első kétmagos processzorokat még ebben az évben kiadja Pentium Extreme Edition 840 és Pentium D nevek alatt.
  • 2005 április 30: A Microsoft kiadja a Windows XP x64 Edition operációs rendszert.
  • 2005 május: Az AMD bejelenti kétmagos processzor családját Athlon 64 X2 néven. Az új chip 233,2 millió tranzisztort tartalmaz.
  • 2005 július: az IBM bejelenti a kétmagos, 64-bites PowerPC 970MP processzort.

15 éve létezik 64 bites rendszer, kezdetben csak nagygépes környezetben. A fordulópont talán akkor következett be, amikor a Microsoft bejelentette, hogy Windows szinten is támogatja a 64 bites rendszereket. Innen az események felgyorsultak, ma az Intel és az AMD közötti versengés a 64 bites processzorok versenye. Néhány éve már volt lehetőség akár otthoni környezetben 64 bites rendszert kialakítani Linux operációs rendszerrel, de a Linux nem tudott igazán gyorsítani az ügyön.

Itt fontos megjegyezni, hogy ezek itt a tényeken alapuló gondolatok, és nem szabad elfelejteni az informatikához kapcsolódó üzleti érdekeket és marketing szempontokat. Ezek is nagy súllyal szerepelnek a 64 bit történetében, és nem igazán lehet az egészről leválasztani a részeket vagy meghúzni közöttük a határvonalat. Az informatika egy sajátos kultúrával rendelkező tudomány, műszaki lehetőség és hétköznapi valóság, mely kéz a kézben halad az üzleti érdekek és marketing szempontok sokszor átláthatatlan útján. A tyúk vagy a tojás kérdésének a megfejtését a 64 bites világban a 64 bites Windows bejelentésében, majd megjelenésében látom. Igazából ez nem is fontos, tény, hogy itt van, kézzelfogható lett a 64 bites rendszer.

Hardver

Hardver szempontból 64 bites gépünk nagyon egyszerűen lehet, bár maga a rendszer már nem biztos, hogy 64 bites lesz, mert szoftverre is szükség van. 64 bites processzort fogadni képes alaplapra épített rendszeren, mely nem tartalmaz speciális hardvert, nagy eséllyel lehet telepíteni a 64 bites Windows XP Professionalt. A chipset gyártók új lapkáikhoz már alaphelyzetben kiadják a 64 bites meghajtóprogramokat. Az ATI, az NVIDIA, és a Matrox egyaránt fejleszt 64 bitre, visszamenőleg is, tehát a régi kártyákat is jó eséllyel tudjuk használni. Kell még egy hálózati kártya, ha az alaplapon integráltan van ilyen, akkor nem lehet gond, ha nincs, akkor nagyon kedvező áron lehet vásárolni x64 kompatibilis hálózati vezérlőt. Tehát a rendszer egyszerűen összeállítható.

A perifériák már nem biztos, hogy fognak működni. Az XP elég sok hardvert támogat, mégis érdemes jól körülnézni, mert az alapból nem támogatott eszközhöz nem mindig adnak ki 64 bites drivert. Hasonló a helyzet ahhoz, amikor kb. öt éve megjelent a Windows 2000. Szép volt, stabil volt, csak sokszor mégsem volt jó az adott helyzetben mert nem támogatott egy stratégiailag fontos eszközt. Ez az átmeneti időszak a Windows 2000-nél (Windows NT5.0) viszonylag rövid volt és az XP (Windows NT5.1) megjelenésekor nagyjából meg is oldódott.

Szoftver

A biztonság szempontjából már felemás a helyzet. A Microsoft folyamatosan fejleszti és hozza nyilvánosságra a biztonsági frissítéseket. Viszont 64 bites tűzfal, antivírus és antispy programok terén hatalmas a hiányosság. Jelenleg két natív 64 bites vírusirtó létezik, a CA eTrust Antivirus r7.1 x64 és ennek újabb változata a eTrust Antivirus r8. Vegyeskódú antivírus program beszerezhető még három gyártótól: Eset NOD32 Anti-Virus, avast! Antivirus és Symantec AntiVirus 10.0 Corporate Edition Client for 64-bit. Ez utóbbiaknál csak a legmélyebb szintű programrész 64 bites. Tűzfal terén még rosszabb a helyet: Tiny Firewall 64 és ZoneAlarm 64 béta verzió. Még rosszabb a helyzet antispy programok esetében, egyetlen natív 64 bites lehetőség a frissen kiadott Windows Defender Beta 2 build 1051 x64.

Persze lehet kísérletezni 32 bites szoftverekkel, de nem szabad elfelejteni, hogy a tárgyalt szoftverek a rendszerprogramok kategóriájába tartoznak, a rendszerbe mélyen beépülnek. Látszólag lehet, hogy a működés valamilyen jelét mutatják, az is lehet, hogy egy adott helyzetben működnek, de ekkor sem lehet általánosan kijelenteni, hogy kompatibilisek a 64 bites környezettel, mert egy másik helyzetben egész más módon működhetnek. A terméktámogatásuk is az eredeti, 32 bites környezetben van tesztelve. Ezért arra is van esély, hogy egy frissítés után fognak rendellenesen működni.

A felhasználói programok területén már jobb a helyzet. A 32 bites szoftverek jól működnek. Ígéret van arra, hogy az Office programcsomag natív 64 bites verzióban is meg fog jelenni valamikor. Ebben a kategóriában nehéz megmagyarázni a 64 bit előnyeit. Valószínű, hogy nem ez a kategória fogja fellendíteni a 64 bit ügyét, viszont nagy előny, hogy gátolni sem tudja, mert a 32 bites szoftverek (elvileg - ezt az informatikában soha nem szabad elfelejteni!) jól futnak.

A 64 bites grafikai és zenei munkaállomások esetében már hatalmas az előny. A speciális szoftvereket fejlesztő vállalatok amint lehetett megjelentek a piacon 64 bites szoftverekkel. Ezek méregdrága programok, a célközönségnek pedig mindent megér az új lehetőségek adta előny. Ez a terület a 64 bites világban igazi húzóágazat, bár nem mindennap találkozunk az ide tartozó eszközökkel.

A 64 bites játékokból egyelőre csak néhány készült el, inkább demonstratív szempontokat képviselnek. Valószínű, hogy amint mozdul a 64 bit ügye nagy lendítőereje lehet a játékoknak. Egy cégvezetőt nem könnyű meggyőzni arról, hogy a vállalatnál cserélje le a rendszert 64 bitesre, de az otthoni számítógépének a cseréjét a gyermeke már szerényebb eszközökkel is rövid idő alatt el tudja érni.

Hol lehet az igazság?

Végezetül néhány gondolat. Azt tapasztaltam, hogy a különféle ingyenes licencek és nyílt forrású programok esetében sokkal gyorsabb a platformkövetés. Úgy gondolom, hogy nem lenne túl bonyolult a fejlesztő cégek birtokában lévő forrásprogramot átengedni egy 64 bites fejlesztőrendszeren és már kész is a 64 bites verzió. Nyilván nem ennyire egyszerű a helyzet, de a meglévő alapokat felhasználva sokkal kisebb ráfordítással lehet eljutni a végtermékig. Ha csak ennyi lenne és eddig tartana, akkor egész biztos, hogy nagyon sok 64 bites program lenne. Csak van még egy szempont, a 64 bites szoftver, mint végtermék már egy másik program, hiába ugyanaz vagy nagyon hasonló a forrás. Másik programként pedig újabb terméktámogatás szükséges hozzá, ami újabb problémát jelent. Tehát a meglévő alapokra egyszerűen, kis ráfordítással lehet építeni, hogy elkészüljön a 64 bites verzió, de a terméktámogatás már relatíve nagyon költséges, mivel várhatóan kevesen vásárolnak 64 bites szoftvert a 32 bites piachoz képest. Ezért vannak előnyben ebből a szempontból a nyílt forráskódú szoftverek, mert nem jár hozzájuk terméktámogatás. Viszont aki nem adja ki a 64 bites verziót, az könnyen lemaradhat. Érdekes játék, speciális szabályokkal. Sok szempont van, nehéz eligazodni, a bölcsesség mellett a szerencse is fontos tényező. Bill Gates is egy egyszerű mérnök, életrajzában megemlíti, hogy igazából semmi csodát nem csinált csak jókor volt jó helyen és ebből lett a csoda.

Több tesztet láttam, ahol összehasonlították a 32 bites és a 64 bites rendszerek teljesítményét. Racionálisan belátható, matematikailag bebizonyítható, hogy a 64 bites rendszer az erősebb. A gyakorlat pedig ezt sokszor nem támasztja alá. Hol lehet az igazság? Ott látom a megoldást, hogy az informatika elment a mennyiségi szintű fejlődés felé, a minőség háttérbe szorulása mellett. Ez konkrétan azt jelenti ebben a vonatkozásban, hogy a szoftverek nincsenek megfelelően optimalizálva. Ennek a részletes kifejtésére itt most nem biztos, hogy van lehetőség, de sok tapasztalat szól e mellett. Tehát két alapvető helyzet van:

  1. Egy 32 bites valójában nem elég hatékonyan optimalizált szoftver mérkőzik meg egy 64 bites rendszeren futó 32 bites, szintén valójában nem eléggé optimalizált szoftverrel
  2. Egy 32 bites valójában nem elég hatékonyan optimalizált szoftver mérkőzik meg egy 64 bites rendszeren futó 64 bites, valójában nem eléggé optimalizált, 32 bites alapokra épülő forráskódú, 64 bites fejlesztőrendszeren létrehozott szoftverrel

Belátható, hogy mindkét esetben a nem optimalizáltságból adódó hátrány halmozódik a 64 bites rendszerben, ezért lemarad, vagy nem az elvi lehetőségeknek megfelelően lesz jobb eredményű.